The most important zeitgeber (from German, something that “gives time”) reaching the SCN is ambient light in the environment. Input and output pathways form reciprocal loops The main output is from the SCN to the serotonergic raphe nuclei ( RN, receive information about the phase of the circadian clock and regulate vigilance state of the body) and the pineal gland, where melatonin is produced. Additionally, the SCN also receive non-photic information from the raphe nuclei ( RN) via the raphe-hypothalamic tract ( raphe-HT) and from the pineal gland. The photic input pathways that relay information about the intensity and spectral composition of ambient light are the retinohypothalamic tract ( RHT) and the geniculohypothalamic tract ( GHT), which connects retina and SCN via the intergeniculate leaflet ( IGL) in the thalamus. Input and output pathways to/from the suprachiasmatic nuclei ( SCN). Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick über den aktuellen Wissensstand hinsichtlich der Auswirkungen von Licht auf zirkadiane Rhythmen, Schlaf und Stimmung. Andererseits kann Licht auch als effektive, nichtinvasive Therapieoption mit geringen bis keinen Nebenwirkungen eingesetzt werden, um Schlaf, Stimmung und Allgemeinbefinden zu verbessern. Zwar ist der genaue Zusammenhang zwischen der Verfügbarkeit von künstlichem Licht und CRSWD noch nicht geklärt, doch es hat sich gezeigt, dass nächtliches Licht den zirkadianen Rhythmus und den Schlaf beim Menschen verändert. einen Versatz zwischen endogenen tageszeitlichen Rhythmen und dem externen Hell-Dunkel-Zyklus verursacht werden. Dies kann das Risiko für die Entstehung von circadianen Schlaf-Wach-Rhythmusstörungen („circadian rhythm sleep-wake disorders“, CRSWD) erhöhen, die oft durch eine Fehlausrichtung bzw. In jüngster Zeit hat die Verfügbarkeit von künstlichem Licht die Lichtumgebung erheblich verändert, insbesondere während der Abend- und Nachtstunden. Rhythmische Schwankungen in der Umgebungsbeleuchtung beeinflussen unser Verhalten, etwa den Wechsel zwischen Ruhe im Schlaf und Aktivität im Wachzustand, und dessen zugrunde liegenden biologischen Prozesse. Unser zirkadianer Schrittmacher in den suprachiasmatischen Nuclei (SCN) des Hypothalamus synchronisiert unsere inneren biologischen Rhythmen mit dem Tagesverlauf des Sonnenlichts über Leitungsbahnen, die von der Netzhaut zu den SCN ziehen. This article reviews our current state of knowledge regarding the effects of light on circadian rhythms, sleep, and mood.ĭer Mensch lebt in einer 24-Stunden-Umgebung, in der sich Licht und Dunkelheit abwechseln. On the other hand, light can also be used as an effective and noninvasive therapeutic option with little to no side effects, to improve sleep, mood and general well-being. While the exact relationship between the availability of artificial light and CRSWD remains to be established, nocturnal light has been shown to alter circadian rhythms and sleep in humans. This may increase the risk of developing circadian rhythm sleep–wake disorders (CRSWD), which are often caused by a misalignment of endogenous circadian rhythms and external light–dark cycles. Rather recently, the availability of artificial light has substantially changed the light environment, especially during evening and night hours. Rhythmic variations in ambient illumination impact behaviours such as rest during sleep and activity during wakefulness as well as their underlying biological processes. Our circadian pacemaker, the suprachiasmatic nuclei (SCN) in the hypothalamus, is entrained to the 24-hour solar day via a pathway from the retina and synchronises our internal biological rhythms. Humans live in a 24-hour environment, in which light and darkness follow a diurnal pattern.
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